مهدی موعود (عج)

مهدی موعود (عج)

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
مهدی موعود (عج)

مهدی موعود (عج)

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

شب قدر و امام زمان علیه‌السلام

شب قدر و امام زمان علیه‌السلام
 
جریان‏یافتن استوار و منظّم امور گوناگون در عالَم، با این‏همه پهناورى، چنین است که نخست در برنامه‏اى دقیق وتقدیرى حکیمانه مقرّر مى‏گردد و سپس در ارتباط با خلیفه‏ى خدا در زمین (مُجرى وناظرِ اجرا) به مرحله‏ى تحقّق مى‏رسد. بدین‏گونه این آیات همه دلالت دارد براستمرار وجود حجّت خدا در زمین و اکنون حجّت خدا در زمین و واسطه‏ى فیض و ولىّ مطلق و به تعبیر شیخ بهاءالدّین عامِلى: “صاحب اسرار خدایى در این جهان” امام موعود، قطب دوران، روح جهان، حقیقت زمان و عِدْل قرآن، حضرت حجّةبن‏الحسن المهدى علیه‌السلام‏است و او خود صاحب شب قدر است و آستان اعلاى او محلّ فرود آمدن روح و فرشتگان استدر شب قدر. در حدیث است که:
مردمان در شب قدر در حال نمازند و دعا و مسألت کردن از درگاه خدا و صاحب این امر سرگرم است به کار فرشتگانى که نزد او مى‏آیند ومقدّرات و امور و پرونده‏ى حوادث سال را پیش او مى‏آورند...” (نورالتقلین 5: 641(در قرآن کریم، سخن از خلافت الاهى در زمین رفته است. خدا به فرشتگان گفت
:
از جانب خود در زمین خلیفه‏اى بگذارم و بگمارم.” (بقره: 30(در این‏جایادآورى مى‏کنیم که مقصود از تعبیرهاى “ولىّ مطلق”، “ولىّ کامل”، “ولىّ زمان،ولىّ عصر”، “حجّت ناطق” و “صاحب شب قدر” همان خلیفه‏ى خدا است در زمین و پس ازدرگذشت پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم‏و پایان‏یافتن دور نبوّت و پیامبرى،این مرتبه‏ى بزرگ ازآنِ اوصیاى پیامبر است یعنى على و یازده فرزندش‏علیهمالسلام.سوره‏ى قدر و سوره‏ى دخان از مهم‏ترین دلیل‏هاى حضور و لزوم “امامت حقّه” و “خلافت الاهیّه” است در زمین. امام جواد علیه‌السلام ‏مى‏فرمایند
:
اى پیروان تشیّع! با مخالفان امامت، به سوره‏ى “إنّا أنزَلناه” استدلال کنید تا پیروزگردید. به خدا سوگند این سوره پس از درگذشت پیامبر، حجّت خداى متعال است بر خلق. این سوره نقطه‏ى اوج دین شماست. این سوره نشانه‏ى ابعاد علم ماست.اى شیعیان! هم‏چنین به سوره‏ى “حم دخان” که در آن آیه‏ى “إنّا أنزَلناهُ فی لَیلَةٍ مبارکَةآمده است، استدلال کنید! این سوره پس از رسول اللَّه، خاصّ ولىّ امر (حجّت خدا) است در هر عصر
.”ایمان به لیلة القدر
پیامبر اکرم‏صلى الله علیه و آله وسلم‏مى‏خواهد تا مردم به شب قدر باور آورند؛ زیرا این باور و اعتقاد از جنبه‏ى نظرىو شناختى موجب مى‏شود تا شناخت انسان، درست و مطابق با واقع و موافق قانون خدایى جهان باشد و از جنبه‏ى عملى، سبب مى‏گردد تا انسان داراى موضع صحیح و سیاست درست ورهبرى خدایى باشد و در نتیجه به حرکت تکاملى و کمالى دست یابد و به سعادت بزرگ برسد.شیخ مفید با اسناد آورده که حضرت امام جوادصلى الله علیه وآله وسلم‏ازپدران خود، از امیرالمؤمنین علیه‌السلام از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم‏نقل کرده است که به اصحاب فرمود:

شب قدر را باور بدارید! در این شب تقدیرامور سال فرستاده مى‏شود. این شب را پس از من نیز صاحبانى است. صاحبان این شب پس ازمن، على و یازده فرزند اویند
.”حدیث مشهورى نیز که از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم‏نقل شده است، ناظر به همین حقایق است:
مَن ماتَ وَ لَمْ یَعْرِف إمامَزَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةٍ
.”
هر کس بى‏آن‏که امام زمان خود را شناخته باشد، از جهان برود، هم‏چون مردم دوران جاهلیّت از جهان رفته است.”بنابراین،نشناختن امام، نشناختنِ خطّ حرکت تکاملى و خصوصیّات آن است و نشناختن این خط یامستلزم رکود است و سقوط یا انحراف و حرکت در جهت ضد. این‏ها همه، دورى و دورشدن ازهدایت است و سقوط در ورطه‏ى هلاک و جاهلیّت. همین است که پیامبر اکرم‏صلى الله علیهوآله وسلم، در حدیث مشهور “ثقلین” که یاد شد، دو چیز را با هم و تفکیک‏ناپذیر، عامل هدایت و نجات شمرده و معرّفى فرموده است: قرآن و عترت، یعنى: برنامه و راهنما، کتاب و معلّم. کتابِ بدون معلّم و جدا از معلّم و معلّمِ بدون کتاب و جدا از کتاب، مفیدفایده‏اى چندان نخواهند بود. کتابِ حقّ “نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَق” (بقره: 177) ومعلّم صادق “وَ کونوا مَعَ الصّادِقینَ” (توبه: 119) عامل هدایت تامّ و تمام است وتمسّک به این هر دو و پیروى از این هر دو، مستلزم نجات است و بیرون‏آورنده‏ى انسان است از ظلمات طبیعت و جهل و جاهلیّت.این است که باید کوشید تا به هر اندازه که ممکن است با حقیقت زمان و سرّ دوران و روح جهان آشنا شد و به او متوجّه گشت تا حیات انسان، حیات بیدارى و شناخت باشد و مرگ او نیز مرگ بیدارى و شناخت باشد نه مرگ جاهلیّت
.ظهور، مهم‏ترین تقدیر سال
مهم‏ترین تقدیر الاهى در دوران غیبت، ظهور امام عصر علیه‌السلام ‏این معلّم حقیقى قرآن است که اگر در شب قدر سالى مقدّر شود، آن سال بهترین سال مردم آخرالزّمان است. پس باید شب قدر را قدر دانست وقبل از هر چیز و هر حاجتى ظهور امام زمان علیه‌السلام ‏را از خداوند مهربان درخواست کرد
 
پی نوشت :
گزیده یک مقاله
این مقاله از کتاب " خورشید مغرب "، نوشته‌ی محمد رضا حکیمی تلخیص شده اس 
emameasr.org